HR in scale-ups: zin of onzin?

Beginnen als ondernemer vraagt moed en lef, om te starten en keuzes te maken. Blijven vertrouwen op je instinct en niet stoppen als het even lastig is of tegenzit. De eerste jaren kunnen pittig zijn. Maar, die stip op de horizon blijft staan, de weg ertoe is er een van hobbels. 

 

‘complexiteit neem toe’

 

Als je bedrijf groeit en groter wordt, neemt vaak de complexiteit toe. Je moet gaan organiseren, delegeren en (meer) mensen aannemen. Daarnaast komen er tal van vragen op je af die je voorheen niet had. De hoe-vragen nemen toe, we noemen dit groeipijnen. Groeipijnen worden veelal omschreven als ‘gedoe’ en ‘hoe dan’. 

Wat zijn de ‘hoe vragen’ en hoe herken ik die? 

Hoe:

▶︎ Zorg je dat je blijft doen waar je hart ligt? 

▶︎▶︎ Voorkom je dat je wordt geleefd?

▶︎▶︎▶︎ Voorkom dat situaties je overkomen?

▶︎▶︎▶︎▶︎ Houd je grip op complexe materie als HR? 

▶︎▶︎▶︎▶︎▶︎ Voorkom je onnodige (kostbare) risico’s?

▶︎▶︎▶︎▶︎▶︎▶︎..

 

Succesverhalen

Je kent waarschijnlijk al wel de succesverhalen om je heen. Bedrijven die in no-time groeien. Het lijkt haast vanzelf te gaan. Nog meer omzet, nog meer tevreden klanten en dus meer personeel.

De meeste bedrijven groeien echter niet ‘zomaar’. Het bouwen aan een duurzaam, succesvol bedrijf is een proces. Het nemen van de juiste stappen op het juiste moment. (en natuurlijk een product of dienst dat potentie heeft).

 

‘Een mooi concept of innovatief product betekent niet automatisch succes.’

 

Ook succesvolle bedrijven hebben momenten gehad met groeipijnen. We zien dit bij heel veel scale-ups. Ze zitten in de versnelling (scale-up fase) of willen groeien. Wat ze gemeen hebben: ze worden geleefd, missen grip op materie, willen professionaliseren maar lopen telkens achter de feiten aan.

Met ons team werken dagelijks met bedrijven die groeien en eigenlijk telkens tegen de hoe-vragen aanlopen. En doordat we alleen met dit type bedrijven werken hebben we veel inzichten in hun uitdagingen. Onderzoek en klantervaringen laten zien dat grip houden op groei van je bedrijf en de juiste beslissingen blijven nemen voor heel veel ondernemers een uitdaging is. Waarschijnlijk herken je ze wel vanuit jouw bedrijf.

Vanuit eigen ervaring en vele praktische voorbeelden hebben we 7 leidende principes ontwikkeld.

 

Onze 7 leidende principes

1. CREER de basis en DENK vooruit

  • Bedenk:

    • Wat heb je nodig om je doelen te bereiken
    • Hoe wil je dit doen
    • In welk tempo wil je waar de volgende fase
    • Welke rol wil je als ondernemer/ eigenaar
    • Begin bij de basis
  • Formuleer de waarden en normen in je bedrijf. Goede en heldere arbeidsvoorwaarden zijn de belangrijkste hygiëne waarom mensen bij je komen werken. Groeit je bedrijf, dan verwachten medewerkers professionaliteit. Een goede basis spaart tijd en voorkomt onnodig (personeels) gedoe.

  • Maak een opmaat geschreven Personeelshandboek dat past bij jouw organisatie. Maak hier een levendig document van. Pas het minimaal één keer per jaar aan en informeer je medewerkers. Werk met korte, heldere en duidelijke arbeidscontracten op 1 A4. Dat werkt fijn voor jou en voor je medewerkers.

 

2. VOORKOM onnodige structuren en omslachtige processen

Voorkom dat je verzand in complexe (HR-) processen. Als je processen introduceert, doe er dan ook iets mee. Creëer niet werk ‘omdat je denkt of hebt gehoord dat moet verstandig is te doen’. Creëer geen overbodige structuren en verboden ‘omdat je denkt of hebt gehoord dat moet verstandig is te doen’. Dit werkt vaak averechts en zorgt voor een onprettig werkklimaat.

 

3. BEDENK wie haal je huis

Concentreer je op recruitment en selectie. Zorg dat je vanaf het begin de beste mensen aan boord krijgt. Uitstekende, betrokken medewerkers dragen bij aan een succesvolle start. Ze zijn het gezicht binnen je bedrijf maar ook naar je klanten en leveranciers. Realiseer je: goede mensen trekken andere goede mensen aan. Zij dragen bij aan de verdere bouw van jouw organisatie.

 

4. PASSENDE organisatie-inrichting

Hoe komt dat nu dat veel ondernemers denken: ‘Vroeger was het eenvoudiger, overzichtelijker’ ? Groei van je bedrijf vraagt om aandacht voor de inrichting. Bedenk: hoe wil je je bedrijf organiseren: hiërarchisch of zelforganiserend al dan niet in een celstructuur? 

 

5. KIES BEWUST:  ZELF doen of UITBESTEDEN

Als je groeit ga je je afvragen: blijf ik dit zelf doen of kijk ik naar andere oplossingen? Terechte vraag! De schoonmaak van je pand besteed je uit. De website heb je laten bouwen door een professional en de jaarrekeningen door een gekwalificeerde accountant. Vergeet HR niet. Het is een namelijk vak. Het biedt heel veel kansen, maar als je niet oplet ook heel veel risico’s.

 

6. ORGANISEER HR wendbaar

Bedenk dat bij groei HR niet direct meer tijd hoeft te kosten. Wanneer je investeert in eenvoudig HR-processen en slimme systemen bespaar je veel kostbare tijd. Denk aan HRM-software waarbij medewerkers en management eenvoudig HR-handelingen zelf kunnen doen. Dat spaart tijd, voorkomt veel gedoe en medewerkers vinden deze moderne oplossingen fijn.

Het is zaak tijdig HR kennis op verschillende niveaus in huis te halen. Want een HR-strateeg is te duur voor operationele HR-zaken (en wordt daar ook niet gelukkig van). Andersom is een HR-officer onvoldoende in staat strategische plannen te ontwikkelen. 

Met andere woorden: je hebt verschillende disciplines nodig als je te maken krijgt met groei en professionalisering. Een HR-manager aannemen is dan ook niet de oplossing in deze fase.

 

7. VERZAMEL, ANALYSEER, EVALUEER en VERBETER

Meten is weten. Je hebt heel veel data in huis maar doe je er ook wat mee?

Denk aan:

  • Waar komen de beste mensen vandaan?
  • Hoe lang blijven mensen bij je werken?
  • Wat is het personeelsverloop?
  • Waarom gaan ze weg?
  • Blijft de overhead beperkt?
  • Hoe hoog ligt het verzuimpercentage?
  • Neem je de secundaire arbeidsvoorwaarden weleens onder de loep?
  • Kunnen medewerkers zich voldoende ontwikkelen in je bedrijf?
  • Wat leer je van de evaluatie- en eindejaarsgesprekken?
  • ..

Een kleine selectie waar je belangrijke informatie vandaan kunt halen om je organisatie telkens naar een hoger plan te tillen

 

Dit zijn kritische factoren om te komen tot succes

 

Haal het beste uit je medewerkers en doe dit duurzaam. Zorg voor een transparant beloningsbeleid, zet mensen in hun kracht door te focussen op waar ze goed in. Investeer in je medewerkers en betrek hen actief bij de organisatie zijn. Maandelijks betaal je een vorstelijk bedrag voor hun diensten: HET SALARIS.

Zorg dan ook dat je het maximale eruit haalt. En dat willen mensen ook. Mensen willen zich onderdeel voelen van de organisatie waar ze week in week uit heel veel tijd doorbrengen. Laat ze dan ook van maximale toegevoegde waarde zijn en daarmee het beste uit zichzelf halen. Dit is goed voor de medewerkers en ook zeker goed voor jou! Want blije en betrokken medewerkers helpen jou en je bedrijf ècht verder.

 

‘het volgen van de leidende principes zorgt dat je ‘in control’ bent’

 

Een succesvolle bedrijfsvoering kenmerkt zich door het innovatievermogen en maximale productiviteit. De klantgerichtheid stijgt aantoonbaar en kent een minimum aan ziekteverzuim en verloop. Het zijn bedrijven waar mensen graag werken. En bedrijven waar mensen gelukkig zijn, trekken direct of indirect andere goede mensen aan. Handig in een tijd waar goed personeel schaars is.

Wanneer je niet alle 7 leidende principes volgt zal de groei van je bedrijf haperen en gedoe keer op keer om de hoek komen kijken. Aandacht voor HR is een investering in je bedrijf en daarmee geen kostenpost. Zoals je leest gaat HR veel verder dan arbeidsovereenkomsten, ziekteverzuim en verlof.

 

‘blijf de juiste dingen doen en voorkom dat het je overkomt’

 

Als ondernemer van een scale-up bedrijf kan je natuurlijk heel veel zelf doen. En dat is vaak goed, maar het is ook ‘durven loslaten’. Het uit handen geven van zaken waar je kennis te kort komt en wellicht je energie ook niet ligt. Externe, specialistische kennis zorgt dat je de juiste dingen doet en dat ook blijft doen. Daarmee voorkom je dat het toevallig goed nu gaat, maar soms ook niet.

 

‘Het betekent niet dat je een hele HR-afdeling moet opzetten.’

 

Wij zijn DURF Company begonnen om bedrijven te helpen die groeipijnen ervaren en/ of willen professionaliseren. We begrijpen dat je vaak een beperkt aantal uren nodig hebt maar wel brede ondersteuning wilt: van operationeel, tactisch tot strategisch advies. Deze mensen bestaan echter niet. Tegelijkertijd begrijpen we dat je betrokkenheid wilt van mensen waar je mee samen werkt en een langdurige werkrelatie wilt opbouwen. 

Omdat wij begrijpen dat je als groeibedrijf beperkte capaciteit nodig hebt maar wel betrokkenheid en binding wilt, hebben onze dienstverlening wendbaar ingericht. De tijd dat je betaalbare HR-medewerkers in dienst moest nemen om dit te realiseren ligt echt achter ons. 

Ons Mix & Match model is erop ingericht om jou maximaal te ondersteunen op de manier die jou past. We bewegen mee met de ontwikkeling van jouw bedrijf en jouw wensen. We helpen bij duurzame groei. 

Er zijn diverse vormen van HR-ondersteuning waarmee we jou en je bedrijf helpen bij groei en professionalisering. Van een HR-abonnement tot een strippenkaart, een HR-opdracht of een interim HR-professional

 

Centrale vraag bij ons is: waar liggen jouw uitdagingen?

Wij helpen jou op de manier die jij prettig vindt. Dat betekent:

  • je kan HR (grotendeels) zelf doen
  • we doen het samen
  • je besteedt HR (grotendeels) uit

Hopelijk hebben we je kunnen inspireren in de kansen die HR biedt. Vergeet ook niet de risico’s die het met zich meebrengt wanneer je onvoldoende aandacht hebt voor HR. HR is essentieel onderdeel van je bedrijf. Misschien het puzzlestukje dat je echt duurzaam verder helpt.

HR is namelijk geen kostenpost, maar een investering in je bedrijf. Het is het central punt in je organisatie. Keer op keer laten resultaten zien dat de productiviteit en het rendement stijgen en personeelsverloop en ziekteverzuim afnemen als er geïnvesteerd wordt in HR: Mens en Organisatie.

Gegarandeerd.

Wij begrijpen dat externe mensen inhuren spannend kan zijn en financieel een investering is. Wil je weten waarom andere ondernemers met ons samenwerken, wat de voordelen zijn en wat DURF Company kenmerkt? Bekijk de volgende pagina en laat je inspireren.

Wil je meer lezen wat de toegevoegde waarde van HR is in een organisatie? Klik dan op het artikel HR kosten of investering.

 

NEEM CONTACT OP

DURF jij jouw dilemma aan ons voor te leggen?