DURF Company

HR gaat toch over arbeidscontracten, verzuim en verlof?

Er was een tijd dat personeelszaken (P&O) vooral ging over mensen aannemen, arbeidsovereenkomst maken, gegevens doorgeven aan het pensioenfonds en vakantiedagen bijhouden. O ja en opleiding niet te vergeten. 

Spannend was het ook toen al wel als je medewerker ziek werd. Ook vroeger betekende dit gedoe. En ‘overkwam dat je misschien ook wel’.

 

‘Maar de wereld is veranderd’ 

 

En Covid-19 heeft deze verandering versneld.

Want;

    • Mensen blijven niet 30 jaar bij dezelfde werkgever werken.
    • Personeelstekorten zorgen voor een krappe arbeidsmarkt.
    • Medewerkers stellen hogere eisen aan de werkgever.
    • De juiste medewerker vinden die past in het team is een hele opgave.
    • Werkplezier is een heel groot goed geworden.
    • De Y en Z generatie hebben hele andere opvattingen over werk.
    • Hybride werken zorgt voor nieuwe uitdagingen.
    • Mensen willen door blijven leren.
    • Secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds belangrijker.

En niet te vergeten: de HR wet-en regelgeving is veel omvattender en complexer dan in de vorige eeuw.

 

‘denk vooral aan de kansen die HR biedt’

 

Bovenstaande is waar HR juist ook over gaat. Niet voor niets heette HR vroeger: Personeel & Organisatie. En misschien dekt dat nog steeds wel beter de lading om te begrijpen wat HR (Human Resources) betekent.

Aandacht hebben voor HR betekent het creëren van kansen. Voor de organisatie en de mensen die er werken of willen gaan werken. Het oplossen van personeelsissues of beter, het voorkomen van gedoe. Denk aan: 

    • het juiste personeel vinden
    • medewerkers motiveren
    • relevante secundaire arbeidsvoorwaarden
    • werkplezier
    • verzuimbeleid maken
    • personeelshandboek opstellen
    • modern leiderschap

 

Personeelsgedoe

Jammer dat we dit nog regelmatig horen. Je wordt veel personeel toegewenst als je bedrijf groeit en groter wordt. 

 

‘HELP, ik wil minder ‘personeelsgedoe’

 

Maar wanneer ontstaat dit dan? Wanneer ervaar je dit zo? Als het niet goed gaat met je bedrijf? Als er te veel zieken zijn? Als je moeilijk aan goed personeel kan komen? Als er geen sprake is van teamverband? Als je bedrijf groeit en het gedoe groeit mee? Of…?

 

‘Zaken overkomen je

 

Of, zijn dat eigenlijk de gevolgen zijn van het feit dat HR-zaken niet goed geregeld zijn? Dat je niet goed weet hoe je hier mee om moet gaan? Dat, onderdelen van je bedrijf, Personeel & Organisatie, niet voldoende professioneel is geregeld? Je komt kennis en vaardigheden te kort, je bent niet ‘in control’, maar zaken overkomen je.

Want welke stappen neem je als er gedoe is binnen het team, als je kampt met een hoog personeelsverloop en moeilijk de juiste mensen kan binden aan je bedrijf? Hoe zorg je dat het verzuimpercentage nu ècht omlaag gaat? 

Wat betekent online verkopen in plaats van op beurzen staan voor je organisatie? Hoe zorg je dat thuiswerken onderdeel wordt van de cultuur maar wel dat de verbinding blijft?

 

‘jouw toegevoegde waarde’

 

Je wilt je kunnen richten op de kerntaken van je bedrijf. Doen waar je goed in bent, waar je blij van wordt en waar jouw toegevoegde waarde ligt. Want daarvoor ben je gaan ondernemen. Het unieke product vermarkten of dat gave concept uitgewerkt tot een unieke dienstverlening die precies aansluit waar de markt behoefte aan had.

Jij wil toch dat jouw bedrijf blijft groeien? Dat jouw bedrijf toekomstbestendig is en de concurrentie aan kan? Dat mensen graag bij jou willen blijven werken? Dat mensen met plezier en toewijding een bijdrage blijven leveren?

 

‘Vakspecialisten vind je overal in je bedrijf.’

 

In of rond je bedrijf heb je al veel te maken met specialisten. Je hebt kennis en/ of hulp in huis gehaald waar jij geen tijd of onvoldoende kennis van hebt.

Denk daarbij aan:

▶︎ Kantoorpand: schoongemaakt door een schoonmaakbedrijf
▶︎▶︎ Website: gebouwd en ontwikkeld door professionele websitebouwer
▶︎▶︎▶︎ Brochures/ video’s / advertenties: verzorgd door een marketingbureau 
▶︎▶︎▶︎▶︎ Jaarrekeningen: opgemaakt door je accountant

Want voor serieuze zaken wil je professionals. Niet ongeveer. Maar het beste, want onnodige risico’s lopen, daar pas je voor. Daarbij heb je gekeken naar wie de werkzaamheden beter kan uitvoeren: jij of een externe partij? 

 

‘Eens?’

 

Maar hoe zit dat dan met misschien wel het grootste kapitaal in je bedrijf? Daar waar je maandelijks een vorstelijk bedrag voor betaald? Hoe gaat je daarmee om? Haal jij ècht het beste uit je medewerkers? 

 

‘de basis op orde’

 

Dat gaat alleen als ‘de basis op orde is’. En die basis, dat zijn je medewerkers en is je organisatie. Medewerkers kùnnen het verschil maken. De juiste mensen, het gemotiveerde team: met elkaar zijn ze in staat jouw product of dienst te vermarkten in het streven naar maximale klanttevredenheid. 

Maar, dat gaat alleen als je je realiseert dat aandacht voor HR noodzakelijk is en onderdeel uitmaakt van jouw toekomstig succes. Want HR is een vak, ons vak!

 

‘de kloof tussen MKB en grote bedrijven groeit’

 

We zien dat, in tegenstelling tot grote MKB-bedrijven en corporate organisaties, het voor veel MKB-ers een hele uitdaging goed HR-beleid te maken en tevens op de hoogte te blijven van complexe HR wet-en regelgeving.

Uit onderzoek, onze eigen ervaringen en klantgesprekken blijkt dat hiermee de kloof tussen grote bedrijven en het MKB groeit. Beperkte aandacht voor HR zorgt voor risico’s en duur leergeld. Aan de andere kant liggen er zoveel mooie kansen voor Ondernemend Nederland die veelal onbekend zijn. En dat is eeuwig zonde.

Want zoals hierboven geschreven: HR gaat veel verder dan zorgen voor kloppende arbeidsovereenkomsten, verlof regelen en verzuim registreren.

We benoemen kansen als:

investeren in hr zorgt voor professionalisering en groei van je bedrijf,
Uit onderzoek, onze eigen ervaringen en klantgesprekken blijkt dat hiermee de kloof tussen grote bedrijven en het MKB groeit. Beperkte aandacht voor HR zorgt voor risico’s en duur leergeld. Aan de andere kant liggen er zoveel mooie kansen voor Ondernemend Nederland die veelal onbekend zijn. En dat is eeuwig zonde.

Want zoals hierboven geschreven: HR gaat veel verder dan zorgen voor kloppende arbeidsovereenkomsten, verlof regelen en verzuim registreren.

We benoemen kansen als:

slimme HRM-software die tijd bespaard en helpt bij eenvoudige HR-processen.
het aantrekken van de juiste medewerkers
terugdringen van verzuim en personeelsverloop
binden van medewerkers
verbeteren van samenwerking

HR is daarmee geen kostenpost, maar een investering in je bedrijf. Want investeren in HR zorgt voor:

    • MEER productiviteit, 
    • MEER winstgevendheid 
    • MINDER personeelsverloop 
    • MINDER verzuim. 

Gegarandeerd !

 

En wie wij zijn? Wij zijn DURF Company

 

Wij maken professioneel HR-beleid betaalbaar voor het midden-en kleinbedrijf 

zodat thema’s als binden van medewerkers, bij-scholing, 

talentontwikkeling en medewerkersbetrokkenheid 

niet blijven voorbehouden aan grote bedrijven. 

 

Wij zijn expert in HR, Verzuim & Re-integratie, Werving & arbeidsgeschillen en Organisatieontwerp. Onze aanpak is maatwerk. Van een HR-scan en HR-abonnement tot HR-opdrachten en van een strippenkaart tot detachering

 

‘centraal staat jouw behoefte’

 

Wij zijn oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig naar jou en je bedrijf en jouw uitdagingen. Want groeipijnen kent iedere ondernemer en het zijn dan de ‘hoe-vragen’ die toenemen. Maar iedereen op z’n eigen manier. 

We luisteren jouw uitdagingen en waar je naartoe wil met je bedrijf. En dat begint eenvoudig en klein. Daarna willen we je graag inspireren om je praktisch en duurzaam op weg te helpen met ons unieke Mix & Match model waarbij flexibiliteit het toverwoord is.

 

Wij geloven | werken aan je bedrijf draait om focus en durven loslaten.

Want het kan anders…

NEEM CONTACT OP

DURF jij jouw dilemma aan ons voor te leggen?