Personeelshandboek voor minder personeelsgedoe

personeelshandboek voor minder personeelsgedoe

 
December 2021

Personeelshandboek als basis 

Als je bedrijf groeit, groeit het gedoe vaak mee is alom het beeld. ‘Ik wens je veel personeel toe’ hoor je jammer genoeg nog vaak.

Hoe komt het dat dit beeld heerst wanneer je ondernemer bent en je bedrijf groeit? Dat heeft veel te maken met niet ‘in control’ zijn. Het gevoel dat zaken je ‘overkomen’ in plaats van dat je het goed hebt geregeld.

 

een goed personeelshandboek is niet ‘knippen en plakken’

 

Een personeelshandboek draagt actief bij aan minder gedoe. Je beschrijft de regels en richtlijnen die gelden in jouw bedrijf. Voor medewerkers en nieuwe medewerkers is het helder wat er verwacht wordt en je creëert zo een uniform bedrijfsbeleid.

Denk er niet te makkelijk over. Een goed personeelshandboek is echter geen ‘knip en plakwerk’. Een goed handboek past kent regels, richtlijnen die passen bij de cultuur van jouw bedrijf. Als dit ook zo wordt opgesteld herkennen medewerkers de cultuur van het bedrijf erin. 

personeelshandboek is geen wetboek

‘maak er geen wetboek van’

 

Je kan het personeelshandboek zelf opstellen, iemand in de organisatie het laten opstellen of het schrijven ervan uitbesteden. Om te komen tot een handboek dat echt past bij jouw organisatie is het van belang dit stapsgewijs te doen. Voorkom in ieder geval dat het een wethandboek wordt qua stijl en omvang. Laat het leesbaar zijn voor iedereen.

Hoe? Benader het positief. Ga uit wat er van mensen verwacht wordt, welk gedrag je graag ziet en hoe je met elkaar wilt werken in plaats van wat je allemaal niet wilt. De toon die gehanteerd draagt bij aan het draagvlak dat je bereikt. 

 

Laat je het handboek door een interne medewerker opstellen of doe je dit zelf dan volgt hier het 10-stappenplan om te komen tot een goed personeelshandboek: 

  1. Verzamel bestaande regels en richtlijnen.
  2. Inventariseer de wensen en behoeften van de ondernemer/ eigenaar.
  3. Schrijf het concept uit en leg dit voor aan het management.
  4. Verwerk de feedback in de definitieve versie.
  5. Is er een ondernemingsraad? Leg de definitieve versie ook aan hen voor.
  6. Voeg, indien passend, feedback-punten van medewerkers toe.
  7. Deel het personeelshandboek uit aan de medewerkers (digitaal of op papier).
  8. Licht het handboek toe en vraag om akkoord middels een handtekening van de medewerkers.
  9. Verzamel gedurende het jaar feedback en updates en pas het personeelshandboek één of twee maal per jaar aan.
  10. Naleving van regels en richtlijnen is noodzakelijk voor een geloofwaardige organisatie.

 

Wil je liever het maken van een personeelshandboek (deels) uitbesteden? Klik hier voor meer informatie.

Vergeet echter niet de implementatie en de borging niet. Zeker wanneer medewerkers niet eerder een personeelshandboek hebben gehad kan je op weerstand rekenen. Onderschat dit niet. En je krijgt maar één keer de kans om dit te introduceren, dus neem er de tijd voor. 

 

In dit artikel komt de implementatie van het personeelshandboek uitvoerig aan bod, de borging, rechtsgeldigheid en veel meer handig tips.


‘een verkort arbeidscontract’

 

Een personeelshandboek zorgt dat arbeidscontracten een stuk compacter kunnen blijven. Hierbij kun je denken aan salaris, bonusregeling en werktijden. Lees hier meer over wat je wel of niet in een arbeidsovereenkomst wilt zetten.

Tot slot is het eenvoudiger om wijzigingen in een apart personeelshandboek bij te houden dan het herzien arbeidscontracten.

Meer weten? vragen@durfcompany.nl

 
 

 

 

Terug naar Blogpagina