Hoe personeel behouden en vinden
Personeel vinden en behouden
Hele studies worden eraan gewijd, LinkedIn en de kranten staan er vol van: personeelstekort en de krappe arbeidsmarkt.
Een probleem? Voor veel bedrijven zeker, maar toch niet voor iedereen. Daarnaast is er een verschil tussen medewerkers zoeken vanwege groei of telkens nieuw talent zoeken doordat veel collega’s vertrekken.
Groeit je bedrijf, dan groeit het ‘personeelsgedoe’ vaak mee. Onderzoek laat zien dat dit veelal ontstaat doordat personeel gerelateerde zaken ondernemers overkomen. Het is niet hun vak en doen het er vaak bij. Zonde, want het fundament van je organisatie zijn toch echt je medewerkers.
Wat zien we in de praktijk veel? HR-gerelateerde vragen kunnen niet altijd direct beantwoord worden en blijven liggen. Sommige medewerkers willen en krijgen geregeld meer rechten omdat ze ‘onmisbaar zijn’. Het bijhouden van verlof-/ verzuimdagen en declaraties kost tijd en gaat geregeld mis. Genoemde voorbeelden zorgen voor gedoe en negatieve energie bij zowel (groeiende) ondernemers als medewerkers.
‘Zijn jonge medewerkers veeleisend(er)?’
Is de Y- en Z-generatie medewerkers veeleisend(er) dan ‘oudere medewerkers? Ja zeker ! Verander jij dat? Waarschijnlijk niet. Dus kan je beter proberen in te spelen op behoeftes. Hoe je daarachter komt? Door te vragen en oprecht luisteren kan je vaak heel veel wensen vervullen. (wat overigens niet betekent dat medewerkers dus alles mogen bepalen!) Weet je medewerkers te binden en te boeien!
70% van de mensen verandert niet van baan omdat ze hun werk niet meer leuk vinden. Ze zoeken ander werk omdat ze niet overweg kunnen met hun leidinggevende, niet gehoord worden en teveel gedoe ervaren over kleine dingen. Het zijn redenen voor vertrek die je vaak niet hoort, maar cruciaal zijn.
‘Een hele HR-afdeling is voor het midden- en kleinbedrijf echt niet nodig. Maar twee zaken zijn onontbeerlijk.’
Allereerst zorg dat je de basis op orde hebt. Heldere, transparante voorwaarden, compleet met een gedragscode die passen bij jouw bedrijf zijn een noodzakelijk! In een goed Personeelshandboek herkennen mensen de organisatie en de cultuur. Resultaat? Jij komt beslagen ten ijs en medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Het kopiëren van de voorwaarden van een andere organisaties raden we daarom sterk af. Ieder bedrijf is uniek, de voorwaarden en regels daarom ook.
Daarnaast; zorg dat je goede mensen aan je bindt. Zij trekken namelijk andere goede mensen aan. Dit zijn mensen met passie en toewijding, doen waar ze goed in zijn en echt waarde toevoegen (dus hun salaris meer dan waard zijn).
Het zijn mensen die zich willen blijven ontwikkelen en gemotiveerd zijn de organisatie verder te brengen. En dat is toch wat je wilt? Trek het juiste talent aan en mensen maken het verschil.
Dit zijn bedrijven waar mensen graag werken!
Maar goede mensen zijn toch duurder? Telkens op zoek gaan naar nieuwe mensen omdat talent wegloopt is veel duurder en voorkomt dat je kan bouwen aan je organisatie. Maar zorgt dat je vooral bezig bent met brandjes blussen.
HR: kosten of investering?
Onderzoek en ervaring tonen aan dat bedrijven die investeren in HR en een veilige werkomgeving een hoger rendement hebben, minder verloop en verzuim kennen en eenvoudiger goede mensen aan zich binden.
Robert-Jan en Harry werken dagelijks met hun medewerkers en samenwerkers om ondernemers te helpen met betaalbare en professionele HR-dienstverlening.
Ben je nieuwsgierig naar de ontwikkelingen en dienstverlening van DURF Company? Volg ons dan op LinkedIn of neem vrijblijvend contact met ons op. We zijn je graag van dienst.
DURF Company Expert in HR | Verzuim & Re-integratie | Werving + Arbeidsgeschillen
vragen@durfcompany.nl | tel: 078-8443449