Verzuim
Verzuim van medewerkers is voor iedere werkgever een situatie waar hij liever niet te vaak aan denkt. Maar vroeg of laat krijgt iedere ondernemer ermee te maken. Vaak gaan ondernemers ermee aan de slag op het moment dat verzuim zich voordoet. Maar neem je dan de juiste beslissingen? Of had je, achteraf, meer over verzuim willen weten.
Enkele feiten
Het gemiddelde ziekteverzuim in Nederland schommelt al jaren rond de 4%. Dit betekent dat van elke duizend te werken dagen er ongeveer 40 worden verzuimd wegens ziekte. Het ziekteverzuim is jaarlijks het hoogst in het eerste en in het vierde kwartaal. Dit zijn de herfst- en wintermaanden.
Bijzonder te zien is dat het ziekteverzuimpercentage verschilt per bedrijfsgrootte en bedrijfstak. Het ziekteverzuim is het laagst in bedrijven tot 10 medewerkers en het hoogst in bedrijven van 100 of meer medewerkers. Het ziekteverzuim bij deze laatste groep is ook hoger dan het totaal voor Nederland, terwijl dit bij de groep met het minste aantal medewerkers ruim onder dit aandeel ligt.
Verzuim betekenis
Wanneer een medewerker niet op z’n werk verschijnt door ziekte dan spreken we van ziekteverzuim. Hij verschijnt niet op zijn werkplek en geeft daarvoor als reden ‘ziekte’ op. In welke mate er sprake is van ziekte, is niet altijd direct duidelijk. De medewerker beslist zich ‘ziek’ te melden. Verzuim kan je in grofweg indelen in drie soorten. Het is belangrijk je dit te realiseren. Want het soort verzuim kan al iets zeggen over de verzuimduur!
Verzuimsoorten
Wanneer de medewerker afwezig is omwille van een vastgestelde en algemeen erkende ziekte is er sprake van zogenaamd wit verzuim. Als een medewerker zich ziek meldt zonder ziek te zijn, spreken we van zwart verzuim.
De tussen term, grijs verzuim, duidt op de ziekmelding op grond van reële klachten waarbij het echter twijfelachtig blijft of de medewerker echt niet tot werken in staat is. Dit grijs verzuim duidt vaak op onvoldoende welzijn en preventie binnen de werkomgeving.
Tot slot: wanneer een medewerker wel aanwezig is, maar feitelijk niet productief is, wordt dit als Mentaal Verzuim aangemerkt. Alle bovengenoemde situaties van verzuim zijn ontzettend vervelend en lastig, om verschillende redenen.
Lees hier meer over in ons artikel: ziekteverzuim
Vormen van verzuim
Zoals beschreven zijn er diverse soorten van verzuim. Afhankelijk van de duur van het verzuim word jij als werkgever geacht stappen te ondernemen. We onderscheiden de volgende vormen:
Kort verzuim
We noemen verzuim kort wanneer een medewerker maximaal vier weken ziek is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld buikgriep. Voor jou als werkgever zijn de gevolgen vaak te overzien. Vergeet niet direct in de eerste week al een melding te doen bij de arbodienst of bedrijfsarts.
Frequent kort verzuim
Daarnaast kan het voorkomen dat een medewerker niet lang ziek is, maar dat een ziekmelding wel vaker voorkomt bij een specifieke medewerker. Dit wordt heet ‘frequent kort verzuim’.
Let op. Dit kan een teken zijn dat er iets speelt bij de medewerker. Ga daarom altijd het gesprek aan met de medewerker om met elkaar te ontdekken wat er speelt. Dat kan werkgerelateerd zijn, een moeilijke thuissituatie of een combinatie van factoren die zorgen dat de medewerker zich vaker ziek meldt. Lees hier onder 7 tips voor het voeren van effectieve verzuimgesprekken.
Niet alleen is het vanuit menselijk oogpunt goed het gesprek aan te gaan. Belangrijk voor jou als werkgever is dat je de kans op lang verzuim minimaliseert.
Lang verzuim
We spreken van lang ziekteverzuim wanneer een medewerker meer dan zes weken ziek is. Zodra dit aan de orde is, ben jij als werkgever verplicht te handelen volgens de Wet verbetering Poortwachter.
Samen met je medewerker en een gespecialiseerd verzuimbedrijf werk je aan de re-integratie van de medewerker in het arbeidsproces.
Maak beleid !
Verzuim is een complex en tijdrovend HR-vraagstuk en helaas vaak onderbelicht. Het is echter een van de HR-zaken die je beter wel in orde kan hebben. Wanneer je niet de juiste stappen op het juiste moment neemt kan je weleens heel duur leergeld moeten gaan betalen. Als ondernemer werk je toch ook veel liever aan je bedrijf?
Wees pro-actief is ons advies en zorg dat je verzuimbeleid maakt. Verzuimbeleid is erop gericht de duur en de frequentie van ziekteverzuim terug te dringen en omvat tevens alle preventieve maatregelen om ziekte en ongevallen te voorkomen. In het verzuimbeleid staat omschreven wat werkgever en medewerker moeten doen in geval van een ziekmelding. Grip op verzuim krijgen? Lees ons tips om ziekteverzuim te beperken>>
*Let op: de informatie binnen dit artikel is gebaseerd op medewerkers met een vast en tijdelijk contract. Voor uitzendkrachten en medewerkers met een nul-uren contract kunnen er andere regels gelden.
bronnen: CBS, AWVN, Quest
Verzuim lastig? Onze HR-specialisten wanneer ze welke stappen moeten nemen.