Ongewenst gedrag, een flinke kostenpost

Stop ongewenst gedrag op de werkvloer. In het belang van de medewerker en omdat de kosten voor werkgevers onderschat zijn.

 
 

Ongewenst gedrag op de werkvloer

 

Veel werkgevers beseffen onvoldoende dat ongewenst gedrag een flinke kostenpost kan zijn. Als er sprake is van ongewenst verloop in het personeelsbestand, dan valt op. Er is meestal ook aandacht voor de kosten die verzuim met zich meebrengt. De oorzaken voor verzuim en verloop kunnen divers zijn en op het eerste oog lijkt het goed te verklaren.

Toch is de vraag of de echte reden wel boven water komt. Verzuim en personeelsverloop zijn soms ook een gevolg van ongewenst gedrag. Medewerkers die dit ervaren, zullen zich op een dag ziekmelden, in een conflict belanden of vertrekken.

 

‘ziekmakende werkcultuur moeilijk te bestrijden’

 

Dat betekent niet dat dit voor iedere zieke medewerker of vertrekker geldt, maar onderzoek toont helaas wel aan dat ze dit ook niet snel als reden op zullen geven. Werkgevers die dit probleem hierdoor niet in de kiem kunnen smoren, zullen op lange termijn geconfronteerd worden met veel grotere problemen.

Een ziekmakende werkcultuur is moeilijker te bestrijden dan een enkele medewerker die het voor zijn of haar collega’s lastig maakt het werk naar behoren te doen.

 

Als werkgever denk je wellicht dat er binnen jouw organisatie geen sprake is van ongewenst gedrag tussen medewerkers. Met het ongewenste gedrag dat vrij zichtbaar is, wordt meestal wel resoluut afgerekend. Zeker als er letterlijk of figuurlijk goed zicht is op de werkvloer, iedereen elkaar kent en de organisatiestructuur niet zo complex is, kan er vlot worden opgetreden. Dat gebeurt dan hopelijk ook.

Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden. En dus wordt er korte metten gemaakt met medewerkers die niet betrokken zijn en duidelijk andere prioriteiten hebben tijdens werktijd.

 

Maar bij ongewenst gedrag hebben we het niet alleen over medewerkers die frequent te laat komen, soms een dag ongeoorloofd wegblijven of agressief gedrag vertonen. Sterker nog, de meest voorkomende vormen van ongewenst gedrag zijn niet zo zichtbaar. Dit gedrag gebeurt in het geniep, kan heel vilein zijn en begint meestal met iets dat als grapje bedoeld.

 

Terugkerende grapjes kunnen uitmonden in treiterij als de grappenmaker het gewenste resultaat boekt. Of de grappenmaker de gevolgen overziet, doet er aanvankelijk eigenlijk niet toe. Het effect ervan op de betreffende medewerker zou voor de werkgever wel een punt van aandacht moeten zijn. Maar wat niet zichtbaar is, kan ook niet bespreekbaar gemaakt worden.

 

Er zijn ook andere situaties denkbaar. Soms begint het helemaal niet met een grapje, maar met iets heel anders. Medewerkers die worden genegeerd bijvoorbeeld, maken een vergelijkbaar proces door als de medewerker die getreiterd wordt. Uitsluiting kan heel stressvol zijn en grote gevolgen hebben.

 

‘Ziekmakend ongewenst gedrag begint vaak klein en sluipt erin’

 

Ziekmakend ongewenst gedrag begint dus heel klein, lijkt onschuldig, is soms vilein en in het prille begin dus meestal best wel zichtbaar.

Echter, ziekmakend ongewenst gedrag kan ook de haarvaten van de organisatie binnensluipen en een kenmerkend cultuuraspect worden. Dat zou zo maar iets kunnen zijn waar ook met trots over wordt gesproken. In een wereld van harde werkers gaan medewerkers bijvoorbeeld niet zo snel eerder naar huis, ook al zit het werk er voor die dag op en hebben ze de dagen ervoor overgewerkt.

 

Gaan ze wel eerder weg, dan worden ze er ‘lollig’ op aangesproken. ‘Hé, heb je een vrije middag opgenomen?!’. Heel onschuldig. Maar toch. Niet iedereen laat dit koud. Als zelfzorg op deze manier wordt afgestraft, moet je best sterk in je schoenen staan om wel het pand uit te lopen.

 

‘preventieve aandacht voor de gevolgen van ongewenst gedrag’

 

Wil je als werkgever kosten besparen en gelijktijdig voorkomen dat er op termijn een kostbaar en intensief programma voor cultuurverandering opgestart moet worden? Ga de oorzaak van het ziekteverzuim en personeelsverloop effectief te lijf door preventief aandacht te besteden aan de gevolgen van ongewenst gedrag en biedt individuele medewerkers en teams laagdrempelige interventies.

 

De beschikbaarheid van een vertrouwenspersoon, korte inspiratiesessies of ‘confronterende’ workshops zijn effectieve oplossingen. Wij gaan graag vrijblijvend en in vertrouwen in gesprek.

 

Meer weten? vragen@durfcompany.nl

 
 

 

Terug naar Blogpagina